7 porad, które pozwolą zwiększyć komfort pracy w biurze

Praca umysłowa jest bardzo wymagająca. Warto więc zadbać o to, aby warunki do pełnienia obowiązków były komfortowe. Jak to zrobić? Poznaj 7 praktycznych porad

Praca w biurze, mimo że często kojarzy się ze zdecydowanie przyjemniejszymi obowiązkami, to jednak często jest tak samo wymagająca jak praca fizyczna, a nawet bardziej. Praca na wysokich obrotach, w której nieustannie trzeba myśleć, podejmować decyzje czy uczestniczyć w trudnych rozmowach jest również bardzo wymagająca.

Obecnie coraz więcej osób pracuje zdalnie lub hybrydowo - część godzin pracuje w domu, a część w biurze. Rozwiązania te cieszą się dużą popularnością ze względu na pozostałości po pandemii koronawirusa, gdzie w przypadku wielu zawodów i zajęć była zalecana praca zdalna, jak i ze względu na ograniczanie kosztów związanych np. z wynajmowaniem powierzchni biurowej czy mediami. Bez względu jednak na to, gdzie się pracuje, to warto zwiększać swój komfort pracy. Aby to zrobić można np. zadbać o duże biurko, z dużym blatem, a także wygodne pomieszczenie z dobrym oświetleniem pełniące funkcję domowego gabinetu.

 

Praca w biurze czy home office - co wybrać?

Zwykle tryb wykonywania pracy określany jest z góry przez pracodawcę i przy okazji zawieranej umowy. To w dokumentach pospisywanych podczas rozpoczęcia pracy określane jest miejsce wykonywania pracy. Coraz częściej jednak pracodawcy podchodzą bardziej liberalnie do trybu pracy i dopuszczają zarówno wariant całkowitej pracy zdalnej, jak i hybrydowej. Każde z tych rozwiązań ma zarówno swoje zalety jak i wady.

W przypadku klasycznej pracy stacjonarnej zaaranżowanie miejsca pracy należy i zależy od pracodawcy. To on musi zapewnić pracownikom wygodną przestrzeń, w tym duże biurka, ergonomiczne krzesła czy pozostałe elementy wyposażenia, aby mogli komfortowo realizować swoje obowiązki. W przypadku pracy zdalnej takie miejsce każdy pracownik musi sobie sam zorganizować. Aranżacja domowego biura w mieszkaniu nie zawsze jest łatwa. Niestety nie każdy ma odpowiednie warunki, aby móc pracować w pokoju z biurkiem czy niezbędnym sprzętem np. drukarką czy skanerem.

Każdy rodzaj pracy wymaga więc wyposażenia w odpowiednie meble biurowe, chociażby takie jak biurka i krzesła, aby móc wygodnie pracować w pozycji siedzącej. Pozostałe cechy pracy w biurze czy home office, takie jak kontakt z ludźmi lub jego brak, dojazdy do pracy czy pozostawanie w domu, praca na własnym sprzęcie czy firmowym, zależą zarówno od wytycznych pracodawcy, rodzaju zawieranej umowy i obowiązków jakie będzie wykonywał pracownik. Niezależnie jednak od rodzaju wykonywanej pracy warto zadbać o komfort podczas wykonywania pracy i wybrać np. odpowiednie biurko.

 

Jak poprawić komfort pracy w biurze?

Jeśli zależy nam na funkcjonalności biura niezbędne jest zastosowanie się do kilku zasad, które z pewnością sprawią, że pracownik będzie czuł się komfortowo w miejscu pracy.

 

Znajdź odpowiednie meble biurowe

Bardzo ważnym elementem wyposażenia biura są odpowiednie meble, w tym nowoczesne biurka, które pozwalają na wygodną pracę i zagospodarowanie miejsca wokół siebie. Duże biurka są bardzo wygodne szczególnie jeśli, pracownicy pracują na kilku ekranach i dużą część blatu zajmują w ich przypadku ekrany komputerów, a także klawiatura i myszka. Nowoczesne biurka np. elektryczne mają dodatkowo możliwość regulacji blatu, która szczególnie dobrze sprawdzi się w przypadku osób o niestandardowym wzroście. Szeroki wybór biurek można znaleźć w sklepach internetowych jak np. Lobos.

 

Zadbaj o właściwe oświetlenie

Biurko powinno być ponadto dobrze oświetlone. Pierwsze zakupy warto zacząć właśnie od biurka, krzeseł i właściwego oświetlenia. Warto zadbać zarówno o lampy sufitowe, jak i o te znajdujące się bezpośrednio na biurkach.

 

Dopasuj wielkość przestrzeni do ilości pracowników

Każda osoba pracująca w biurze powinna mieć zapewnioną odpowiednią powierzchnię, aby czuć się komfortowo. Ustawienie "biurko w biurko" może skutecznie demotywować do pracy. Biurka powinny być ustawione w odpowiedniej odległości, a ponadto w taki sposób, aby pracownicy nie zaglądali sobie w monitory, co może wywoływać dyskomfort. Im więcej osób zatrudniasz, tym większą powierzchnię powinieneś im zapewnić, aby mogli swobodnie się przemieszczać i korzystać ze wszystkich sprzętów. Jeśli jednak nie dysponujemy wystarczającą ilością miejsca pomocne mogą się okazać ścianki mobilne oraz panele akustyczne montowane do biurek. Które pomogą nam w zapewnieniu węższej prywatności pracownikom.

 

Zapewnij pracownikom zaplecze socjalne

Podczas pracy bardzo ważna jest przestrzeń, która będzie należała tylko do pracowników. Takim zakątkiem może być zaplecze socjalne, w którym będą mogli sobie przygotować np. kawę lub herbatę albo spokojnie zjeść. Tam również powinny pojawić się odpowiednie meble np. regały czy szafki pracownicze na ubrania. W wielu nowoczesnych firmach powstają również specjalne chillroomy, w których pracownicy mogą np. pograć w piłkarzyki czy na konsoli. Tam z kolei mogą znaleźć się np. wygodne kanapy, pufy czy panele akustyczne. Strefy relaksu pozwalają na wyciszenie, delikatną zmianę otoczenia w trakcie pracy i możliwość nawiązania mniej formalnych kontaktów z osobami z pracy.

 

Pozwól na personalizację miejsc pracy

Biurko pracownika to poniekąd jego indywidualna przestrzeń, dlatego warto pozwolić na jego drobną personalizację np. położenie ulubionej podkładki pod mysz czy korkowej tablicy z zapiskami i zdjęciami. Personalizacja pozwala nieco "oswoić" miejsce pracy.

 

Dopasuj temperaturę pomieszczenia

Bardzo ważne jest dopasowanie odpowiedniej temperatury do warunków panujących w biurze. W okresie letnim warto zapewnić pracownikom klimatyzację, z kolei w okresie grzewczym odpowiednią ilość ciepła. Temperatura powinna być na tyle komfortowa, aby zdjąć odzież wierzchnią zimą i móc pracować bez potu na czole latem.

 

Zapewnij wodę swoim pracownikom

Zapewnienie pracownikom wody zdatnej do picia jest nie tylko dobrą wolą, ale wręcz obowiązkiem pracodawcy na podstawie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Picie wody sprzyja efektywniejszej pracy, a ponadto pozwala zachować równowagę organizmu, co z pewnością będzie korzystne dla obu stron.

Aby zapewnić komfort pracownikom warto na pewno zadbać o nowoczesne biurka, w także fotele, regały i inne meble np. w pokoju socjalnym. Pełne wyposażenie biura można znaleźć w internetowym sklepie meblowym Lobos.

 

Koszyk zapytań
Twój koszyk jest pusty