Jak wpływa na nas hałas w pracy?

Czy w środowisku pełnym różnorodnych dźwięków można pracować efektywnie? Jak poprawić komfort pracy i komfort użytkowania wnętrz?

Dźwięk, podobnie jak obraz, jest jednym z elementów życia codziennego, których doświadczamy w przestrzeniach publicznych. Na ruchliwej ulicy, w biurze czy w sklepie, stale poddawani jesteśmy bodźcom, które docierają do nas z wszystkich stron i niestety, coraz częściej, spotykamy się z nadmiernym natężeniem dźwięku.

Hałas to podstawowy problem, z którym borykają się osoby pracujące w biurach, zwłaszcza w przestrzeniach typu open space.

Pracownicy rozmawiają przez telefon, wymieniają się spostrzeżeniami, spotykają się z klientami w jednej, otwartej przestrzeni. Poza uciążliwymi dźwiękami głośno działającego sprzętu biurowego czy odgłosami ruchliwej ulicy za oknem, hałasem może być także szum klimatyzatora, brzęczenie lampy jarzeniowej czy w końcu koleżanka w pracy opowiadająca o atrakcjach ostatniego weekendu. Hałasem jest zatem każdy niepożądany dźwięk, który przeszkadza nam w pracy lub wypoczynku.

Zła akustyka wnętrza jest wymieniana jako jedna z trzech głównych uciążliwości w pracy na całym świecie (mniejszy, ale także istotny wpływ na samopoczucie pracowników ma źle dobrana temperatura i niewłaściwe oświetlenie). Konsekwencją nadmiernego hałasu jest szybko postępujące zmęczenie, rozdrażnienie i problemy z koncentracją, co w prosty sposób przekłada się na efektywność pracy.

Wiemy, że na sposób rozchodzenia się fal dźwiękowych i akustykę w pomieszczeniach, ogromny wpływ ma wielkość pomieszczeń, ich układ, a także materiały użyte do wykończenia ścian, sufitów i podłóg. Dzieje się tak dlatego, że niektóre materiały silnie odbijają i wzmacniają dźwięki. Najbardziej komfortowe wnętrze do pracy to takie, w którym efekt „echa”, czyli pogłos,  jest prawie niezauważalny.

Jeżeli pomieszczenia mają właściwą izolacyjność zewnętrzną, to kolejnym etapem jest aranżacja akustyczna.

Odpowiednio rozmieszczone produkty o właściwościach absorpcji dźwięku – panele sufitowe i ścienne, panele biurkowe czy wolnostojące ścianki, oraz lepsza separacja stanowisk poszczególnych pracowników czy tworzenie odpowiednio izolowanych stref przeznaczonych do różnych czynności, może znacząco poprawić wydajność pracowników, ich wyniki i podnieść zadowolenie z pracy.

Mobilne ścianki wydzielają przestrzeń, która daje poczucie intymności, dają też możliwość zorganizowania w nich zarówno formalnych jak i nieformalnych spotkań. Alternatywą są mobilne akustyczne box’y przeznaczone zarówno do pracy w skupieniu, jak i pracy zespołowej. Miękkie tapicerowane przegrody pomiędzy pracownikami siedzącymi naprzeciw siebie pochłaniają dźwięk oraz stwarzają możliwość personalizacji miejsca pracy. Do dużych powierzchni typu open space dobrze sprawdzą się rozwiązania typu budki telefoniczne, a tapicerowane, zwieszane panele sufitowe poprawiają akustykę  wybranych stref na dużej powierzchni. Jeżeli takie rozwiązania są niemożliwe z powodów technicznych, można zastosować wolnostojące kolumny pochłaniające dźwięk.

Wszystkie te rozwiązania mogą znacznie poprawić wydajność pracowników, ich wyniki i podnieść zadowolenie z pracy, a to przekłada się na istotne oszczędności, a nawet większe zyski dla pracodawców.

Dlatego hałasu nie należy lekceważyć, tym bardziej, że jego opanowanie nie jest wcale takie trudne.

Koszyk zapytań
Twój koszyk jest pusty