Akustyka pomieszczeń biurowych. Jak zapewnić komfort pracy?

Dobra akustyka pomieszczeń to gwarancja przyjemnej atmosfery w biurze. Jest tak samo ważna jak oświetlenie czy temperatura. Ma wpływ na nasze samopoczucie, wydajność oraz kreatywność. Odpowiednie wygłuszanie pomieszczeń biurowych zapewnia komfortowe warunki do pracy i poprawia relacje między pracownikami.

Dobra akustyka pomieszczeń to gwarancja przyjemnej atmosfery w biurze. Jest tak samo ważna jak oświetlenie czy temperatura. Ma wpływ na nasze samopoczucie, wydajność oraz kreatywność. Odpowiednie wygłuszanie pomieszczeń biurowych zapewnia komfortowe warunki do pracy i poprawia relacje między pracownikami.

3 rzeczy, o których musisz pamiętać projektując biuro

Już w 1996 roku naukowcy wskazali powiązanie między wzrostem hałasu a obniżeniem jakości pracy wykonywanej w biurze. Tang S.K. i Chan J.W.C przyznali, że problem ten nasila się w biurach wyposażonych w urządzenia takie, jak komputery, drukarki, faksy, telefony czy klimatyzatory - w szczególności w przestrzeniach typu open space.

1. Dobra akustyka pomieszczeń to lepsze wyniki pracy

Z badań wynika, że w biurach, w których dźwięk występuje na poziomie 55-60 dB pracownicy czują się zniechęceni do pracy i dużo trudniej jest im się skupić na trudnych zadaniach. Dla porównania szum liści to 10 dB, ciężarówka 90 dB, a odrzutowiec 120 dB.

Dobra akustyka pomieszczeń biurowych zapewnia komfortowe warunki do pracy i poprawia relacje między pracownikami. Zapobiega też przenoszeniu się odgłosów rozmów po całym pomieszczeniu, więc pracownicy nie przeszkadzają sobie wzajemnie. Odpowiednie wygłuszanie pomieszczeń biurowych pozwala pozbyć się tzw. efektu echa, który zwiększa uczucie zmęczenia i potęguje irytację wśród osób pracowników. W pomieszczeniach z dobrą akustyką nie muszą podnosić głosu, rozumieją swoją mowę i mają zapewnioną odrobinę prywatności.

Akustyczne meble Soundroom
Akustyczne meble Soundroom 

2. Wybieraj produkty pochłaniające dźwięk

Aby polepszyć akustykę w pomieszczeniach, należy stosować produkty posiadające odpowiednią chłonność akustyczną. Meble, ścianki i panele akustyczne klasyfikuje się w oparciu o wartość wskaźnika pochłaniania dźwięku wg normy EN ISO 11654. Istnieje 5 klas oznaczonych od A do E, gdzie A oznacza najwyższe właściwości dźwiękochłonne, a klasa E najniższe.

Warto pamiętać, że na akustykę we wnętrzach negatywnie wpływają materiały odbijające dźwięk takie, jak beton, kamień czy szkło - szalenie popularne w nowoczesnych biurach, a w szczególności przestrzeniach typu open space.

W tego typu pomieszczeniach warto zastosować odpowiednie materiały wykładzinowe oraz meble o zwiększonej dźwiękochłonności. Uzupełnieniem aranżacji mogą być ekrany dźwiękochłonno-izolacyjne.

Najwyższe właściwości pochłaniania dźwięku wykazują:

  • tkaniny materiałowe,
  • pianki
  • filc.

Nieco mniejsze, ale równie skuteczne jest drewno - należy jednak pamiętać, że powinno mieć zachowany układ naturalnej, porowatej struktury (gładkie płyty oraz płyty lakierowane mają zdecydowanie niższe współczynniki pochłaniania dźwięku). Z badań wynika, że najwyższy współczynnik pochłaniania dźwięku wykazuje sosna i sapel z uwagi na wysoką gęstość, włóknistość i odporność przepływu. Natomiast najniższy współczynnik pochłaniania dźwięku na korzyść wysokiej izolacji akustycznej ma topola.

Naścienna budka telefoniczna Booth
Naścienna budka telefoniczna Booth 

3. Meble akustyczne mogą być ładne i designerskie

Meble akustyczne są dostępne w różnych kolorach, kształtach i rozmiarach, co daje ogromne możliwości aranżacyjne. Istnieje szeroki wybór produktów pochłaniających dźwięk w pomieszczeniach, do wyboru mamy specjalistyczne panele akustyczne do montażu ściennego lub sufitowego, ekrany akustyczne, ścianki, mobilne ścianki, budki akustyczne, wolnostojące parawany czy naścienne budki telefoniczne. Warto pamiętać, że wprowadzenie do pomieszczeń biurowych nawet klasycznych mebli tapicerowanych, zasłon, wykładziny, dywanów czy poduszek pozwala na istotne zmniejszenie czasu pogłosu.

Akustyka pomieszczeń: norma akustyczna w Polsce

W Polsce istnieją normy prawne ściśle określające dopuszczalny poziom natężenia niepożądanych dźwięków w pomieszczeniach biurowych.

PN-B-02151-02:1987 - oznacza dopuszczalne wartości poziomu dźwięku w różnych pomieszczeniach:

  • 35 dB - w pomieszczeniach do pracy umysłowej wymagającej silnej koncentracji,
  • 40 dB - w pomieszczeniach administracyjnych bez wewnętrznych źródeł hałasu,
  • 45 dB - w pomieszczeniach administracyjnych z wewnętrznymi źródłami hałasu.

Budki akustyczne Hana
Budki akustyczne Hana 

PN-N-01307:1994 - oznacza dopuszczalny równoważny poziom dźwięku w czasie gdy pracownik przebywa na swoim stanowisku pracy

  • 55 bB - w pomieszczeniach administracyjnych, biurowych i do prac koncepcyjnych,
  • 65 bB - w sekretariatach i biurach obsługi klienta,
  • 75 dB - w pomieszczeniach ze źródłami hałasu.

PN-EN ISO 9241-6:2002 - dotyczy wymagań ergonomicznych dla stanowisk pracy z komputerami. Poziom dźwięku w miejscach, gdzie pracownicy wykonują trudne i złożone zadania nie powinien przekraczać 35-55 dB.

PN-B-02151-4:2015-06 - określa wymagania co do warunków pogłosowych i zrozumiałości mowy w budynkach mieszkalnych i pomieszczeniach użyteczności publicznej. Wymagania wyrażone są za pomocą:

  • czasu pogłosu (T) oraz wskaźnika transmisji mowy (STI) - w przypadku pomieszczeń, których główna funkcja polega na komunikacji werbalnej,
  • czasu pogłosu (T) lub chłonności akustycznej (A) w przypadku pozostałych pomieszczeń.

Biurko elektryczne, czyli dlaczego warto pracować także na stojąco?

Koszyk zapytań
Twój koszyk jest pusty